Adina Junc: nu este suficient ca o ținută să fie estetic frumoasă

Adina Junc

Adina Junc a absolvit Facultatea de Arte Vizuale de la Universitatea din Oradea. În prezent, a cucerit lumea cu creațiile sale în domeniul designului vestimentar. În cadrul Galeriei de Arte Vizuale din Oradea pot fi admirate diferite modele vestimentare create de Adina Junc. De-a lungul anilor, a colaborat cu numeroși actori de la Teatrul Regina Maria, Teatrul Metropolis din București, dar și cele din Cluj-Napoca și Timișoara.

Care este percepția pe care o aveți asupra designului vestimentar?

A fost o pasiune de când eram mică. La început am crezut că merg înspre istorie, înspre cu totul alt drum. Îmi plăceau hainele, dar atracția era și spre o altă meserie. Urmând cursurile Facultății de Artă, am descoperit o cu totul altă lume- nu a fost cea pe care mi-am imaginat-o eu: strict modă. Te învață faptul că un designer trebuie să fie câte puțin din fiecare: pictor în cromatică, chiar și arhitectură. Așadar, e o îmbinare de meserii.

 

 

Adina Junc

 

Când ați început să vă desfășurați activitatea de zi cu zi în domeniul modei?

Mi-am deschis atelierul propriu, îmi aduc aminte și acum, cu emoții, în 2005. Mă întrebam cine avea să îmi calce pragul, dar a fost primit mai bine decât credeam. De la început îmi doream să creez ceva diferit, așadar, nu urmăresc trendul. Observ schimbările în moda de zi cu zi doar când ies pe stradă. Întotdeauna am pictat fiecare piesă vestimentară manual, făcându-mi propriile imprimeuri, colaje, astfel, realizând cu adevărat produse unice. Îmi place să lucrez cu materiale naturale, precum mătasea naturală, dar nu să lucrez doar cu materiale gata imprimate. Mă întrebam unde este designul dacă lucrez doar cu modele universale. Mi-au plăcut lucrurile deosebite și oamenii au apreciat acest lucru, fiecare designer având segmentul lui de clienți. Adina Junc

Care au fost prezentările la care manechinele au defilat cu produse concepute de dumneavoastră?

Au fost multe prezentări, destul de multe aș zice. Una dintre cele mai aproape de sufletul meu, fiind cel de la hotelul Hilton. Acest lucru nu înseamnă că restul sunt nesemnificative, până la urmă, toate mi-au adus experiență. În momentul în care ca designer vestimentar faci o astfel de prezentare vor veni și clientele și vezi ce apreciază. Astfel, reușesc să găsesc direcția în care trebuie să o iau, căci până la urmă, nu pot sta ca într-o bulă și să creez, neavând vreun impact. Consider că prezentările au și un rol semnificativ în drumul dezvoltării unui designer.

 

Adina Junc

 

Ce materiale sunt alese cel mai des de către clienți?

Eu mi-am spus de la bun început că ar fi păcat să lucrez cu materiale de slabă calitate căci poate îmi iese ceva bine, acest lucru însemnând că din start am optat pentru materiale de calitate. Îmi plac lucrurile în care corpurile noastre să respire, adică să fie și confortabil. Nu este suficient ca o ținută să fie estetic frumoasă, dacă nu te simți confortabil în acea haină.

De unde vă procurați materialele pentru a realiza diferitele modele?

Adevărul este că avem noroc că aici în Oradea avem câteva magazine și depozite care au o paletă mare de materiale pe stoc. Colaborez chiar și cu un depozit care aduce din Italia materiale de calitate. Se mai întâmplă să cumpăr și de pe net, dar nu neapărat materiale, cât mai mult accesorii în caz că ne dorim ceva mai deosebit. Pielea, de exemplu, o achiziționez de la un depozit din București, Piele Naturală Italia. Așa cum am menționat mai sus, este păcat să nu lucrezi cu materiale de calitate. Acestea nu ridică valoarea financiară neapărat, ci valoarea estetică în special.

Care a fost un proiect de suflet până acum în care v-ați implicat?

Îmi place foarte mult să mă inspir din istoria costumului. Barocul este o perioadă care mă inspiră întotdeauna. Am avut deosebita plăcere să colaborez pentru o piesă de teatru, Amadeus Mozart, cu scenografa Adriana Gran și regizorul Victor Ioan Frunză de la Teatrul Metropolis. Au comandat atunci pentru toată piesa, majoritatea din piele, exact ce-mi făcea mie mare plăcere: rochii baroc. A fost dificil? Puțin spus. Am fost nevoiți să implicăm o echipă destul de numeroasă. Acest proiect m-a scos din zona de confort, căci în acea perioadă eram foarte axată pe rochii de seară, pe paltoane brodate sau ținute mai deosebite. În acel moment, conceperea acestor haine devenise o rutină. A fost un proiect care ne-a epuizat fizic, dar finalul a fost mai mult decât mulțumitor. Adina Junc

 

Adina Junc

 

Ați avut de-a face cu vocile dezaprobatoare care vin, de obicei, cu alegerea profilului de arte?

Da, am auzit că nu pot avea o carieră în domeniul designului vestimentar constant. Adevărul este că ai nevoie de perseverență, dar acest lucru este universal valabil. În ultimii ani am auzit de la cliente foarte des „Vai, ce bine că te-ai menținut pe piață atâția ani”. Dar în cazul meu, nici nu se pune astfel problema. Chiar dacă ai un eșec, chiar dacă se întâmplă să nu îi placă cuiva ceva făcut de tine sau nu îți iese un proiect chiar așa cum ți-ai dorit, continuă. Așa, în orice meserie dacă la primul eșec dai în spate, nu vei avea de ales decât să îți schimbi constant meseria.

Odată ce a fost toată lumea închisă în casă în perioada pandemiei, ce ținute ați mai creat?

Am făcut o chestie mai amuzantă și cum eu consider că trenningul este doar pentru sport, am făcut o mini colecție de haine de casă chic. Mă gândeam la clientele mele crezând că nu s-ar putea uita bine în oglindă purtând aceeași ținută zi de zi. Se zice că nu haina face pe om, eu consider exact opusul. Bine îmbrăcat înseamnă pentru toată lumea altceva și e un lucru normal. Evident, clientele mele au fost încântate de această idee. Adina Junc

În medie, cam cât costă o rochie făcută la comandă?

Depinde și de rochie, dar în mare sub 6-700 de lei puțin probabil. Acest lucru se datorează faptului că, exact cum am spus și anterior, nu folosesc orice material.


Ți-a plăcut acest interviu și îți dorești să citești și altele? Te invităm să arunci o privire la secțiunea noastră de interviuri.

Vrei să fii la zi cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.

A pus bazele proiectului în 2020, la începutul pandemiei, înainte să își dea bacul. Acum, este anul 3 la jurnalism în Oradea și membru asociat în cadrul Uniunii Ziariștilor Profesioniști. Iubește cafeaua, cărțile și ploile zilelor de vară.