Alexandra Ciucanu: cum să faci Instagram prietenul tău cel mai bun

Alexandra Ciucanu

Alexandra este trainer, specialist în comunicare, și consilier în dezvoltare personală. Cea mai mare pasiune pentru ea este tot ceea ce înseamnă lumea Instagram. Scrie pe blog din 2010 și tot de atunci a început să susțină și cursuri în corporații. Acum, fiecare postare pe care o face pe Instagram e ca un mini-articol de blog. Alexandra Ciucanu

A făcut parte din prima generație a Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul Universității Transilvania din Brașov, iar de peste 10 ani are un job full-time în domeniul IT.

Din 2019 a ales să lucreze în paralel – și pe cont propriu – drept content writer și consultant în comunicare online.

Se consideră o antreprenoare cu multe pasiuni. Întotdeauna este cu o carte interesantă pe lista de citit. Sau, în funcție de caz, cu un nou curs de urmat, în tot felul de domenii.

În ultimii doi ani a creat peste 150 de „reels”, care însumează mai bine de 620.000 de vizualizări. Toată experiența cu această „vedetă” a momentului a pus-o în primul curs de Reels Basics destinat antreprenorilor care vor să crească pe Instagram folosind acest format de postări. Alexandra Ciucanu

 

Alexandra Ciucanu

 

Ce înseamnă Instagramul pentru tine?

Instagram e spațiul meu de joacă, aș zice 🙂 E locul în care mi-am dat voie să fiu autentică și jucăușă, să fiu creativă și să mă conectez cu oameni faini. Unii dintre ei au devenit clienții, unii prieteni, iar alții… și clienți, și prieteni.

Cum a început drumul tău de creator de conținut pe Instagram?

Am postat prima poză pe Instagram în 2010 – era un selfie în oglindă (râde). În primii ani nu pot spune că i-am dat foarte multă importanță. Postam din când în când câte o poză ca să profit de filtrele pe care le aveam acolo. În rest, îmi petreceam timpul pe Facebook, pentru că era mai la modă.

Cu timpul Facebook a devenit foarte aglomerat și am simțit că nu mă mai regăsesc neapărat în energia și dinamica de acolo – prea multă înverșunare pentru gustul meu. Așa că mi-am îndreptat atenția către Instagram și aici am rămas.

Când am deschis contul pe care îl am acum, în 2019, visam să devin travel blogger și puneam poze din excursii și vacanțe. Apoi mi-am lansat provocarea de a posta zilnic timp de un an ca să-mi exersez mușchiul creativității. Nu mi-a ieșit chiar zilnic, dar exercițiul în sine mi-a fost de folos pentru că am învățat foarte multe despre cum funcționează platforma.

Următorul pas foarte natural a fost să încep să împărtășesc și cu alții ceea ce am învățat despre Instagram și să îi ajut să se împrietenească cu el, să nu-l mai considere un balaur.

Așa că… iată-ne aici 🙂

Care au fost modalitățile pe care le-ai folosit în ceea ce privește promovarea ta?

Cel mai important și constant lucru pe care l-am făcut a fost să public conținut – postări educaționale, inspiraționale, amuzante. Publicul meu țintă (pe care-l studiasem în prealabil) poate să învețe ceva, să se inspire, sau pur și simplu să rezoneze cu mesajul postărilor și să se amuze.

Un alt lucru a fost să interacționez cu alți oameni. Ideea este că atunci când interacționezi cu postări sau „stories” de pe alte conturi, crește și interacțiunea pe contul tău. Ceea ce e adevărat, dar nu e neapărat o soluție sustenabilă – să îți petreci toată ziua lăsând comentarii și inimioare pe alte conturi.

Ce mai fac și le recomand și clientelor mele e ceea ce numesc, metaforic așa, „trafic de influență” (râde).

 

 

Alexandra Ciucanu

 

E absolut legal și etic. Trebuie să asociem în cazul ăsta ideea de „influență” cu cea de „influencer”, de fapt.

Ce înseamnă asta mai exact? Să legi colaborări cu persoane care fac activități adiacente activității tale –  dacă tu ești hairsylist, cu cineva care face make-up, sau dacă ești wedding planner, cu cineva care face aranjamente florale, etc. Important e să fie cineva în al cărui public să se regăsească și clienții tăi ideali. Alexandra Ciucanu

Odată ce ai găsit câteva astfel de persoane, puteți face postări în colaborare, cu vizibilitate pe ambele conturi – adică vă promovați reciproc.

Tot aici intră și ideea de a da share în stories postărilor altor creatori de conținut de pe Instagram cu care rezonezi. Poți să spui câteva vorbe despre cum și de ce te inspiră și să le dai tag – atunci când ei dau share la story-ul tău, câștigi automat vizibilitate în fața urmăritorilor lor.

Bineînțeles că nu faci spam, ci gândești lucrurile cu măsură și strategic, dar fun în același timp.

Nu în ultimul rând, ce mai fac uneori, e să promovez postările care au prins deja bine, cu buget micuț, ca să ajungă și la oameni la care n-aș ajunge poate altfel.

Ah, și bineînțeles „reels”! 🙂

Când ai început să creezi „reel-uri”?

„Reel-ul”, această „vedetă” a momentului, cum îmi place să îi spun, este reprezentat de videoclipuri scurte, dinamice, pe format vertical, similare celor lansate de platforma TikTok.

Instagram a lansat „Reels” în august 2020, după ce TikTok a luat un mare avânt la început de pandemie și din ce în ce mai mulți utilizatori migrau spre noua platformă.

Tot în august am făcut și eu primele „reel-uri”, mai mult în joacă, să înțeleg cum funcționează.

„Reel-urile” create atunci le dau acum ca exemplu de „Așa Nu!” la cursurile de Reels pe care le țin.

Abia în decembrie 2020 am început să iau mai în serios „puterea reel-urilor” și să fac tutoriale. Acestea s-au transformat în ore de consultanță pentru antreprenoarele care voiau să învețe să creeze „reel-uri” și apoi în primul curs, la acel moment, de „reel-uri” din România.

Ce impact pot avea „reel-urile” asupra activității oricui care utilizează această platformă?

Momentan, „reel-urile” au cea mai mare vizibilitate dintre toate tipurile de conținut și cea mai mare durată de viață, comparativ cu postările clasice, fie ele foto sau video.

Altfel spus, dacă o postare clasică e arătată de către algoritmul Instagram către o parte dintre urmăritorii noștri și asta timp de maxim 24/48 de ore. Când vorbim despre „reel-uri”, ele ies mult din „bula” de urmăritori și sunt arătate unor oameni care nu ne urmăresc, dar au acum ocazia să ne descopere. Alexandra Ciucanu

 

Alexandra Ciucanu

 

În plus, ele au o durată de viață de aproximativ 6 săptămâni. Însă, dacă se generează interacțiune pe ele și după perioada asta, pot lua din nou avânt.

„Reel-urile” vin la pachet cu un mare potențial de creștere, dacă sunt create cu clientul ideal în minte. Doar să le creăm, însă, nu e de ajuns. Ele au nevoie să fie parte dintr-o strategie în care să includem și alte tipuri de conținut. Acestea trebuie să creeze un ecosistem de creștere a contului, dar și de vânzare, dacă e și ăsta un obiectiv.

De ce spun asta? Pentru că sunt destul de multe exemple de conturi cu până în 5000 de urmăritori care au avut un „Reel” viral, dar pentru că restul conținutului nu e suficient de strategic creat, cei care vizionează Reel-ul nu devin și urmăritori.

Un exemplu concret e un „Reel” cu 42.8 de milioane de vizualizări, 2.9 milioane de like-uri, însă contul are doar 4386 de followers.

Pe scurt, „reel-urile” pot avea un impact minunat, dacă sunt făcute cu sens! Alexandra Ciucanu

Care sunt aspectele esențiale pe care cineva trebuie să le aibă în vedere în momentul creării unui „reel”?

Cel mai și cel mai important e cu siguranță formatul de 9:16. Fotografiile sau videoclipurile pe care le folosim când creăm „reel-uri” trebuie să fie în format vertical, cât să acopere tot ecranul telefonului.

În cazul în care nu respectăm acest format, Instagram ne penalizează. Mai exact, acesta reduce considerabil vizibilitatea pentru „reel-uri” care au orice alt format decât 9:16.

Încă un aspect de luat în calcul ar fi durata videoclipurilor – durata maximă a unui „Reel” e de 90 de secunde acum. Însă, știm cu toții că e destul de greu să ne menținem atenția timp de 90 de secunde dacă subiectul nu e unul foarte foarte bun și relevant.

Recomandările specialiștilor sunt să păstrăm „reel-urile” undeva sub 15 secunde pe cât posibil și că „the sweet spot” ar fi de fapt la 7-9 secunde, adică „reel-uri” cu o astfel de durată ar avea cele mai multe vizualizări.

Logica din spate e destul de simplă: sunt șanse mai mari să ne uităm de mai multe ori la un „Reel” foarte scurt decât la unul cu o durată mai mare. Timpul mai lung petrecut pe un „Reel” transmite un semnal algoritmului că e un „Reel” valoros și merită să-l arate la și mai multă lume.

Bineînțeles că e importantă și dinamica dintr-un „Reel”, muzica aleasă și, nu în ultimul rând, subiectul și informația transmisă – să fie totul scurt, cuprinzător, interesant și pe alocuri și surprinzător. Alexandra Ciucanu

 

Alexandra Ciucanu

 

Cursul TAP 4 Reels se află la a 6-a ediție: care este modul de desfășurare ale acestor cursuri?

Așa e, cursul de Reels a avut deja 6 ediții la care au participat în total peste 100 de oameni. Evident, modul de desfășurare s-a schimbat mult de la prima ediție până la cea mai recentă – cea din luna aprilie.

Inițial a fost un curs de două ore și jumătate, care de fapt s-au făcut vreo 3 și ceva :)).

Ediția a 6-a a TAP 4 Reels a fost cea mai complexă. A durat 8 ore și a avut 4 invitați din domenii conexe.

Obiectivul a fost ca la final cursanții să stăpânească foarte bine partea tehnică, dar să știe și cum să integreze „reel-urile” într-o strategie (asta le-a explicat Adriana Handaric – Marketing strategist), cum să facă poze și videoclipuri de o calitate cât mai bună (cu informații utile primite de la Patricia Niță – fotograf la The Yellow Creators), cum să aducă dinamism în Reels (au aflat de la Cristina Guraliuc – Social media storyteller) și cum să își găsească încrederea să apară pe cameră (prin exerciții de coaching făcute cu Mara Rățoi – Creative life coach).

Cursanții primesc o multitudine de informații și nu numai! Cei care participă la acest curs ajung să formeze o comunitate de oameni care se susțin reciproc. Ce își poate dori mai mult un trainer?

Cum promovezi conceptul „împrietenește-te cu Insta”?

Cred mult în impactul pe care îl au cuvintele. Știu că rolul meu nu este să promit un succes fulminant în lumea Instagramului. Scopul meu este să susțin antreprenoarele în a nu mai vedea Instagramul ca pe un balaur fioros. Vreau să înțeleagă că este mai degrabă, o zână sau prietenă bună. Acesta le poate fi aproape în drumul lor spre succes, dar nu face chiar magie.

Așa am ajuns la ideea de a ne împrieteni cu Insta, ca să-i aflăm toate secretele. Formularea a devenit parte din misiunea mea și din felul în care mă prezint.

Nu aș putea spune că promovez într-un mod deosebit conceptul ăsta. Uite că mi-ai dat o idee bună – să îl scot mai des în față. Alexandra Ciucanu

Care este „rețeta de aur” pentru a profita la maxim de oportunitățile pe care le oferă Instagramul?

Oh, ce bine ar fi să existe o astfel de rețetă!

Ceea ce spun foarte des despre Instagram e că „cere de mâncare”.  Altfel spus, printre principalele ingrediente se regăsesc consistența, consecvența și răbdarea.

Rar spre foarte rar se întâmplă ca un cont să crească organic peste noapte. E nevoie de timp și resurse investite ca lucrurile să funcționeze.

Cea mai bună idee este să ne împrietenim cu Instagramul și cu toate uneltele pe care ni le pune la dispoziție. E necesar să cunoaștem toate acestea ca să știm ce, când și pentru ce să folosim. Trebuie să fim constant la curent cu noutățile deoarece Instagram e într-o continuă schimbare de ceva vreme. Alexandra Ciucanu

Iar cel mai important ingredient cred că rămâne ideea de FUN. Ideea este să avem grijă să ne și distrăm în timp ce folosim Instagramul. Alexandra Ciucanu


Ți-a plăcut acest interviu și îți dorești să citești și altele? Te invităm să arunci o privire la secțiunea noastră de interviuri.

Vrei să fii la zi cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.

A pus bazele proiectului în 2020, la începutul pandemiei, înainte să își dea bacul. Acum, este anul 3 la jurnalism în Oradea și membru asociat în cadrul Uniunii Ziariștilor Profesioniști. Iubește cafeaua, cărțile și ploile zilelor de vară.