Amprenta nevăzută a traumelor din copilărie: cum îmi afectează relațiile ca adult?

amprenta

Trauma nu este evenimentul care s-a întâmplat, ci răspunsul emoțional, fiziologic și cognitiv la acesta. Atunci când ne confruntăm cu un eveniment stresant, putem avea 4 reacții, cum ar fi fuga, lupta, încremenirea sau supunerea. Acestea au rolul de a ne proteja, iar după ce trece stresul, putem reveni relativ ușor la starea de liniște și siguranță. Însă, în cazul în care suntem expuși la stres foarte intens sau pentru o durată foarte lungă de timp. Ele se declanșează mult mai ușor, pentru că ne este mult mai greu să revenim la starea de calm. amprenta

Există mai mulți factori de care depinde ce reacții sunt mai predominante, cum ar fi predispoziția genetică, personalitatea sau reacțiile învățate.

Acest ultim aspect se referă la faptul că, noi memorăm reacția care ne ajută cel mai mult în momentul respectiv. Dacă suntem nevoiți să o folosim foarte des pentru a supraviețui, ele devin automate. De exemplu, un copil abuzat fizic de către un părinte, poate reacționa cu lupta, adică să încerce să se opună acestuia. Însă, acesta duce la și mai mult abuz. În schimb, dacă reacționează prin supunere, abuzatorul se poate opri mai repede, văzând că are control asupra copilului. amprenta

Când un eveniment sau un comportament din prezent ne amintește de ceva traumatic din trecut, creierul nostru se desprinde de prezent (derealizare) și retrăiește trecutul. În acel moment pune în acțiune reacțiile care l-au ajutat să supraviețuiască. Iar aceste reacții reapar cel mai des în relațiile cu ceilalți. Astfel, de multe ori un adult poate ajunge la niște comportamente nocive, fără să își dea seama de ce. amprenta

Hai să vedem cum se manifestă fiecare reacție:

Reacția de luptă: defensivitate ridicată față de critici; ignorarea părerilor și nevoilor celorlalți; sentiment de amenințare chiar și în situații în care nu este cazul; agresivitate sau ceartă în timpul unui conflict; cicăleală; insulte sau amenințări la adresa celuilalt; învinovățirea celuilalt; impredictibilitate/labilitate emoțională; temperament exploziv;

Reacția de fugă: evitarea unor situații; evitarea sau schimbarea unui subiect dificil; părăsirea conversației; pune capăt repede relațiilor; overthinking; comportamente de scăpare din realitate sau de distragere a atenției (vicii sau muncă în exces); perfecționism ridicat; anxietate; nevoie imperioasă de a fi mereu ocupat cu ceva (evitarea trăirii în prezent); probleme de angajament;

Reacția de încremenire: probleme în luarea deciziilor; senzație de amorțeală emoțională; depersonalizare și disociere; izolare; imobilizare emoțională sau mintală în timpul conflictelor; evitarea comunicării cu cealaltă persoană; renunță ușor la a-i apăra drepturile; procrastinare;

Reacția de supunere: people-pleasing; luarea responsabilității chiar și în situații în care nu e vina lui; probleme în a spune nu și de a seta limite; face orice pentru a fi acceptat; codependență; ignorarea propriilor nevoi și dorințe în favoare celuilalt; acceptarea comportamentelor abuzive; extroversiune forțată; dispus să cedeze ușor; își cere scuze des; deconectare față de emoțiile proprii;

Aceste reacții pot fi calmate, iar cu multă exersare pot să apară mult mai rar.

Conștientizarea este un pas foarte important în această direcție. Corpul și comportamentele noastre sunt cele mai bune indicatoare. Următorii pași ar fi relaxării corpului, dezvoltării unor reacții alternative; prelucrarea traumei și restructurarea cognitivă. Chiar dacă există multe resurse, ajutorul unui psiholog poate fi esențială în această direcție. Amintește-ți că nu ești singur și nu trebuie să faci totul singur.

Majoritatea traumelor sunt traume relaționale, astfel doar prin relațiile cu ceilalți pot fi vindecate. Deci, este important să te înconjuri cu persoane care te iubesc și te susțin. Deși nu poți schimba trecutul, poți schimba prezentul, care duce la un viitor mai bun. Poate în trecut nu ai avut controlul de a te proteja, astfel ai lăsat instinctele tale să te protejeze, dar în prezent controlul stă în mâinile tale. Fii propriul tău erou și salvează-te pe tine! amprenta


Citește mai multe articole despre teme psihologice! Te invităm să arunci un ochi la categoria psihologie.

Îți dorești să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.