Ce să mâncăm iarna?

Ce să mâncăm iarna?
Pe perioada iernii, din punct de vedere fiziologic, corpul nostru are nevoie de mult mai multă energie pentru a menține temperatura corpului constantă. Tocmai din acest motiv avem perioade în care simțim că avem diferite pofte de mâncare și avem tendința de a mânca mulți carbohidrați rafinați produse de patiserie, prăjituri, snacksuri). Organismul nostru arde calorii pentru a menține temperatura constantă a acestuia, tocmai din acest motiv trebuie să-i oferim mese complexe și cât mai sănătoase. Ce să mâncăm iarna?

Recomand să nu renunțăm la gătitul acasă. Bineînțeles, uneori putem înlocui mâncatul acasă cu mâncatul în oraș sau comandată acasă, dar de obicei zilele de acest fel au loc de două trei ori pe lună.

Întotdeauna, când cineva mă întreabă una-alta despre alimentație, recomand ca toată lumea să aibă mese cât mai diversificate, farfurii cât mai colorate și consistente. Ei bine, iarna, sau mai bine zis în sezonul rece, lucrurile sunt diferă puțin. Recomand, pe cât se poate, să profităm de fructele și legumele de sezon. În sezonul rece este evident că avem accesul limitat la fructe și legume de care ne-am bucurat vara. Fructele sunt o sursă importantă de glucide, vitamina C, fitonutrienți și antioxidanți. Pe timpul iernii, sezon în care nevoia de energie este crescută. Astfel, recomand consumul de fructe proaspete cât mai diversificate cum ar fi:

  • Mandarinele: că tot am pășit în luna decembrie și se apropie sărbătorile, mandarinele sunt un „must have” în acest sezon. Pe lângă mirosul lor foarte plăcut care ne duce cu gândul la Crăciun, mandarinele conțin o gamă impresionantă de antioxidanți. Aceștia luptă împotriva radicalilor liberi și ne protejează organismul de toxine, au un conținut ridicat de vitamina C și A. Vestea buna este că sunt fructe iernatice, disponibile din decembrie până în februarie.

    Ce să mâncăm iarna?

  • Ananasul: este o altă sursă excelentă de vitamina C, fibre și bromelaină, enzime ce dizolvă proteinele din carne și le face mai ușor de digerat. Ananasul poate fi și un desert minunat după o masă copioasă.
  • Grapefruitul: are un conținut ridicat de vitamina C, vitamina A, potasiu, fosfor și calciu, vitaminele B1 B2 B5 și Pierre . Grapefruitul un antioxidant puternic pentru organism care are efecte antitumorale, protejează pielea de acțiunea externă a agenților nocivi  (raze ultraviolete frig și vânt).
  • Bananele: sunt acele fructe  pe care le avem la îndemână indiferent de anotimp. Au un conținut ridicat de potasiu, magneziu, vitamine, serotonină și triptofan. O banană oferă în jur de 360 mg de potasiu.
  • Kiwi: un kiwi conține 3g de fibre vitamina C. Acesta contribuie la creșterea imunității, ajută în creșterea  rezistenței la gripă și răceală și ajută organismul să absoarbă mai ușor fierul din alimente. Este un fruct care se găsește în magazine din octombrie până în martie și oferă o mulțime de beneficii sănătății noastre.

Când vine vorba de legume, recomand să consumăm murături în saramură, în jur de 100g; fiind în saramură, cantitatea de sare este destul de mare. Legumele fermentate, au un nivel ridicat de probiotice care refac flora intestinală și îmbunătățesc funcționarea sistemului digestiv. Se pot mura legume cum ar fi varza, castraveți, gogonele, morcovi  sau pepeni. Rețetele tradiționale de murături conțin plante condimentare, semințe de muștar, hrean. Întotdeauna am fost un fan al produselor făcute în casă, cum ar fi murăturile și zacusca.

 

Ce să mâncăm iarna?

 

Având în vedere că pandemia încă face parte din viața noastră, alimentația are un rol foarte important atunci când vine vorba de prevenție. Ce să mâncăm iarna?

Obezitatea reprezintă un factor de risc în cazul Covid-19. Nu este totuna cum ne prinde boala: cu un sistem imunitar scăzut sau puternic. Am observat că lumea a început să acorde mai multă atenție alimentației și a început să adopte un stil de viață sănătos. În continuare, nu trebuie să neglijăm macronutrienții (proteine, carbohidrați, grăsimi). Stați departe de „dietele” care vă interzic consumul unor macronutrienți.

Supele de legume, la fel și tocănițele de legume, cum ar fi tocănița de morcovi, cartofi, dovlecel etc. sunt mese ușor de pregătit și foarte bune și din punct de vedere nutritiv.

 

Ce să mâncăm iarna?

 

Aveți grija de corpul vostru, ascultați de el și aveți grija de voi!

Până data viitoare, multă sănătate!


Te invităm să citești și alte articole care îți ofer îndrumarea necesară pentru o viață mai echilibrată.

Îți dorești să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.