De ce este important să ai încredere în tine?

încredere în tine

Imaginea pe care o avem despre propria persoană poate fluctua de-a lungul vieții. Însă, de obicei este destul de stabilă și se schimbă greu. Aceasta poate fi definită ca o imagine mentală despre propria persoană, cum ar fi aspectul fizic, caracteristicile pozitive sau negative, abilitățile, rolul social, felul în care ne văd alții identitatea și valorile proprii. Acestea se dezvoltă de-a lungul copilăriei și sunt influențate în mare parte de părerile și atitudinile îngrijitorilor din viața noastră și întărite sau negate de experiențele și relațiile pe parcursul vieții. Imaginea este mai des subiectivă decât obiectivă. Nu reprezintă mereu realitatea obiectivă, ba chiar poate fi diferită de felul în care te văd alții. încredere în tine

Felul în care te vezi afectează stima ta de sine, încrederea în propria persoană și auto-eficacitatea.

Stima de sine este părerea pe care o ai despre valoarea ta ca persoană (negativă sau pozitivă). Încrederea în propria persoană este siguranța pe care o simți legată de abilitățile, cunoștințele și judecata proprie (credința că o să mă descurc orice ar fi). Auto-eficacitatea este credința pe care o ai în abilitatea ta de a te descurca într-un domeniu specific (am destule cunoștințe în domeniul acesta pentru a lua examenul cu succes).

 

încredere în tine

 

O stimă de sine scăzută implică un critic interior negativ.

Acesta presupune gânduri și credințe negative legate de valoarea ta ca persoană, care pot duce la emoții intense de furie, tristețe sau anxietate. Gândurile de acest fel, de obicei sunt internalizarea criticilor de la părinți și alte persoane apropiate.

Se poate manifesta prin: ignorarea calităților proprii, auto-învinuirea când lucrurile merg rău, compararea negativă față de alții,  concentrarea excesivă pe greșeli și defecte, așteptări negative legate de viitor, credința că nu meriți fericire sau plăcere, evitarea situațiilor în care ai putea fi judecat de alte persoane, relații intime problematice, anxietate socială, depresie, tulburări alimentare. încredere în tine

Încrederea în propria persoană se formează prin cunoștințele acumulate și este întărită de succes.

Cu cât ai mai multe cunoștințe, cu atât ai mai multă încredere în abilitatea ta de a te confrunta cu problemele ce pot apărea. Însă, aceasta este orientată spre exterior. Este întărită prin succes, care este reprezentat de experiențe de scurtă durată. O încredere scăzută în propria persoană înseamnă o neîncredere legată de abilitatea de a te descurca în diverse situații. Nesiguranța în propria persoană poate duce la anxietate, timiditate excesivă, probleme de comunicare, submisivitate sau dependență față de alte persoane, evitarea provocărilor și ratarea oportunităților de dezvoltare.

 

încredere în tine

 

 

Aceste două nu sunt mereu în concordanță și nu au o relație de cauzalitate. Astfel, poți avea o stimă de sine scăzută și o încredere ridicată în același timp. Însă în aceste cazuri nu te poți bucura cu adevărat de succes și îți pui la îndoială valoarea ta și meritele tale. În plus, imaginea de sine devine distorsionată și confuză (percepția propriei persoane ca una valoroasă doar dacă ai succes). încredere în tine

Modalități de a-ți crește stima de sine:

  • scrie o listă despre calitățile tale și motivează-le cu exemple concrete;
  • confruntă-ți gândurile negative căutând dovezi pro și contra;
  • nu mai încerca să faci totul perfect, acest lucru fiind ceva inexistent, iar greșelile sunt doar o modalitate de învățare;
  • implică-te în activități care îți plac și în voluntariat;
  • petrece timp cu persoane care te fac să te simți apreciat(ă);
  • fă exerciții fizice;
  • întreabă persoane apropiate ție ce apreciază și admiră cel mai mult la tine și să dea exemple concrete.

Stima de sine ridicată și încredere scăzută se întâmplă rar.

Dacă te consideri o persoană valoroasă ești conștientă de calitățile și defectele tale. Însă, când se întâmplă, se manifestă printr-un nivel de anxietate ridicat în fața experiențelor noi. Pentru a reduce anxietatea, încearcă să analizezi ce abilități ar fi nevoie să dezvolți și lucrează la ele. În cazul unei situații spontane încearcă să îți restructurezi gândurile prin perceperea situației ca o oportunitate de învățare și de dezvoltare. încredere în tine

 

încredere în tine

 

Acestea nu sunt de ajuns pentru o imagine de sine sănătoasă, însă sunt un aspect important al acesteia.

Este important să cultivezi recunoștință, acceptare, să te implici în activități de auto-descoperire și auto-dezvoltare, să încerci să te analizezi din punct de vedere obiectiv și să fii empatic cu propria ta persoană. Dezvoltarea și șlefuirea imaginii de sine este un proces ce durează toată viața, însă, o imagine de bază coerentă pozitivă și realistă despre propria persoană poate influența pozitiv relațiile și experiențele de viață, respectiv pot fi factori protectori împotriva diverselor tulburări. Astfel investiția în auto-dezvoltare este esențială pentru o sănătate mintală optimă.


©Cleavland Clinic – Fostering a positive self-image

©William Price – The difference between self-confidence and self-efficacy

©Neel Burton – Self-Confidence Versus Self-Esteem


Te invităm să citești și alte articole scrise de psiholog clinician, Renata Sandor.

Îți dorești să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.