Depresia: boala secolului XXI- tipuri, simptome și procesul de vindecare

depresia

Depresia este o tulburare care poate fi de lungă durată sau episodică. Este a doua cea mai frecventă tulburare afectivă la nivel mondial, indiferent de categoria de vârstă, sex sau etnie (prima fiind tulburările de anxietate).

În România și în majoritatea lumii este o boală mult mai frecvent întâlnită decât diabetul sau bolile cardiovasculare.

Tipurile cele mai frecvente sunt: distimia (stare depresivă mai puțin intense, dar cu durată de minim 2 ani), episod depresiv major (simptome intense de cel puțin 2 săptămâni), tulburare depresivă recurentă (mai multe episoade depresive de-a lungul vieții), depresie post-partum (stare depresivă a părinților după nașterea unui copil) și depresie sezonieră (numită și astenie care se caracterizează prin simptome mai slabe ce apar primăvara și toamna).

 

depresia

 

Simptomele sunt tristețe predominantă și lipsă de speranță, pierderea interesului în activități care de obicei cauzau plăcere, iritabilitate sau agitație, dificultăți în concentrare, memorie și în luarea deciziilor, gânduri despre suicid sau lipsa sensului vieții, dureri fizice, izolare socială, poftă de mâncare și greutate scăzută sau ridicată, stimă de sine scăzută și autoînvinovățire, lipsă de energie și oboseală, și probleme de somn (prea mult sau prea puțin). O parte din acestea sunt prezente cel puțin 2 săptămâni. depresia

Diagnosticul pentru o tulburare depresivă clinică poate fi dat de un psihiatru, care poate oferi tratamentul potrivit. Medicația împreună cu terapia funcționează cel mai bine.

Tulburările afective nu au o cauză unică, ci sunt o combinație a factorilor sociali, psihologici și biologici.

Dacă există o predispoziție genetică pentru tulburări afective, aceasta se poate manifesta datorită unor dezechilibre la nivelul hormonilor și neurotransmițătorilor, unor eveniment traumatice (de ex. abuz), o boală fizică cronică (de ex. boala Parkinson, cancer), schimbare bruscă în viața cotidiană (pierderea materială sau a unei persoane dragi, divorț, intrarea în pensie etc.), viziunea și gândurile despre lume/sine/oameni învățate în copilărie.
Construcția genetică nu poate fi schimbată și nici familia în care ne naștem.

Din punct de vedere fizic însă, cantitatea de neurotransmițători din creier poate fi influențată în așa fel încât să amelioreze simptomele depresiei.

Neurotransmițătorii cei mai influenți asupra stării afective sunt serotonina (implicată în reglarea dispoziției, stimularea funcțiilor cognitive și controlul somnului), dopamina (implicată în plăcere și recompense, motivație, memorie și atenție) și noradrenalina (implicată în concentrare, afecte, atenție și reacția fugă-sau-luptă). Un nivel scăzut al acestora în creier joacă un rol important în apariția simptomelor caracteristice depresiei.

 

depresia

 

Metode de a crește nivelul acestora în mod natural sunt:
  • nivelul de serotonină: exerciții fizice, meditație, stat la soare;
  • nivelul de dopamină: consumul de ciocolată (în cantități moderate), aromaterapie, vizionarea unei comedii (mult râs), implicarea în activități plăcute (practicarea unui hobby);
  • nivelul de noradrenalină: muzică ritmată, odihnă, meditație.
Din punct de vedere al aspectelor psihice/cognitive, este foarte important să lucrezi la gândurile tale.

Multe emoții și reacții sunt inconștiente și au la bază anumite gânduri bine înrădăcinate. Astfel, dacă încerci să fii atent la gândurile personale, să le analizezi și să le înlocuiești cu gânduri mai pozitive, poți să îți crești stima de sine, voința de a trăi și percepția mai realistă asupra lumii. Acestea duc la ameliorarea simptomelor depresiei.
Un consilier sau terapeut poate fi un ajutor foarte mare în vindecare, mai ales dacă depresia este gravă/clinică. Cel mai important este să fi iertător și răbdător cu tine însuți. Fiecare persoană face greșeli, are nevoie ca uneori să se oprească și să se ocupe doar de sine. depresia

Trebuie să te pui pe tine pe primul loc: răsfață-te din când în când și sărbătorește fiecare mică reușită.

Problemele tale psihice nu te definesc, sunt doar o problemă de sănătate ce necesită ajutor. Ești la fel de valoros ca și ceilalți. Majoritatea oamenilor trec măcar o data printr-o perioadă asemănătoare depresiei sau chiar prin depresie, însă mulți se pricep foarte bine în a masca acest lucru, astfel este foarte important să fi amabil cu toată lumea. Nu știi prin ce trec oamenii. Dacă observi anumite simptome la cineva drag, este foarte important să fii înțelegător cu el. Nu îl presa să vorbească despre ce simte, ci oferă-i sprijinul tău necondiționat și ascultă-l dacă dorește să se confeseze. Nu îl judeca, încurajează-I (dar nu-l forța!) să caute ajutor profesional și fii alături de el. Validează emoțiile lui, dar nu încearca să îi dai sfaturi sau să încerci să rezolvi problemele în locul său.

Și cel mai important, ai grijă de sănătatea ta mintală!


The real depression project
Color-mind.ro https://color-mind.ro/receptori-neurotransmitatori-medicamente-si-afectiuni-psihiatrice/
Manualul de diagnostic și statistică a tulburărilor mintale DSM-5
L.Leahy și S.Holland (2012)Planuri de tratament și intervenție pentru depresie și anxietate


Te invităm să citești și alte articole scrise de psiholog clinician, Renata Sandor.

Îți dorești să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.