Experiențe interculturale: impactul cunoașterii limbii chineze – perspectiva unui student

Pasiunea pentru cultura chineză

Pasiunea mea pentru limba și cultura chineză a apărut când eram în clasa a IX-a. Pot să spun că a fost un fel de „dragoste la prima vedere”. De mică, am fost mereu atrasă de culturile și limbile asiatice, în special prin prisma anime-urilor japoneze pe care le urmăream la televizor. Denisa Marc

Într-o zi, după ce abia intrasem la liceu, auzisem întâmplător că urmează să se organizeze cursuri gratuite de limba chineză la una din universitățile din orașul meu natal. Fiind deschise publicului larg și nu doar studenților facultății, mi-am zis: de ce să nu încerc?

Am început să particip la aceste cursuri și am avut onoarea de a cunoaște o profesoară minunată de limba chineză.

Ea venise din China și a fost cea care m-a făcut să mă îndrăgostesc de limba și cultura chineză. În grupa din care făceam eu parte se aflau persoane de toate vârstele, începând de la 12-13 ani până la 60. Profesoara noastră nu cunoștea limba română, noi nu știam limba chineză. Singura noastră metodă de a comunica era limba engleză. Având vârste atât de variate, și nivelul nostru de limba engleză era foarte variat. Prin urmare, comunicarea nu era întotdeauna atât de clară și eficientă pe cât ne-am fi dorit. Însă, acest lucru nu a oprit-o pe profesoară să reușească să ne facă să ne îndrăgostim de această limbă. Denisa Marc

Mereu venea cu metode interesante, jocuri și diverse activități prin care să ne și distrăm, dar și să învățăm. Reușea întotdeauna să creeze o atmosferă relaxantă și caldă. Întotdeauna așteptam cu nerăbdare orele de chineză.

Așa a luat naștere pasiunea mea pentru limba și cultura chineză. Pot spune că îi datorez totul profesoarei mele, care mi-a devenit și model . Sper ca într-o zi să îi pot urma exemplul și să-i ajut și pe alții să descopere frumusețea limbii și culturii chineze și, de ce nu, să-i fac să se îndrăgostească de ea.

Programul de masterat de Studii Est-Asiatice

Pasiunea pentru limba și cultura chineză m-a îndemnat să îmi doresc să continui studiile de masterat tot în acest domeniu. La sfârșitul licenței am simțit că sunt atât de multe lucruri frumoase și interesante de aflat cu privire la limba, cultura și literatura chineză, încât nu aș fi putut să mă opresc doar după trei ani de studiu. Îmi doream foarte mult să pătrund și mai profund în această cultură. Voiam chiar să ajung să mă specializez în acest domeniu. Aceste studii erau factorul care îmi puteau îndeplini această dorință.

Admitere

Admiterea pentru programul de masterat Studii Est-Asiatice constă din două probe: prima probă constă într-un interviu în limba străină aleasă (chineză, japoneză sau coreeană) pe baza unor texte oferite de dinainte (și pe care trebuie să le pregătești foarte bine); cea de-a doua probă constă în realizarea unui proiect de cercetare, pe care trebuie să îl prezinți. Nota finală a admiterii va fi reprezentată de media dintre prima și cea de a doua probă. Denisa Marc

Cursuri și lucru în același timp?

Cursurile sunt, de obicei, de după-masa de la ora 16 până la 20 sau 21. Acest lucru oferă posibilitatea de a avea un job part-time (sau chiar și full-time în funcție de caz) în prima parte a zilei.

Majoritatea colegilor mei lucrează în prima parte a zilei, iar profesorii sunt înțelegători când vine vorba de slujbă (dacă, de exemplu, se întâmplă să întârzie la cursuri din cauza slujbei sau alte situații de acest fel). Eu însămi am lucrat pe perioada de masterat, însă aș vrea să menționez că nu este ușor. Acest program de masterat este, din punctul meu de vedere, un program care necesită multă muncă independentă (pentru teme, lucrări, eseuri, cercetare individuală).

Totodată, poate fi destul de obositor ca în prima parte să lucrezi, iar apoi să participi la cursuri, în special dacă acestea sunt fizice. Însă nu este ceva imposibil de realizat, în special dacă ești pasionat și iubești ceea ce faci. Denisa Marc

 

 

Oportunități în timpul studiilor

Oportunitățile în perioada de studiu pe care am prins-o eu au fost destul de puține, iar acest lucru s-a datorat în special situației pandemice.

Institutul Confucius din București organizează adesea diverse competiții sau evenimente culturale care sunt deschise atât publicului larg, cât și studenților. Două exemple de asemenea evenimente sunt „Podul Limbii chineze” și concursul de discursuri „Cupa Confucius”.

În ceea ce privește alte tipuri de cursuri, cum sunt cele de la universitățile din China, acestea sunt oferite cel mai adesea prin intermediul Institutelor Confucius din țară.

Și eu am avut șansa de a participa la asemenea cursuri. Unul dintre ele a fost axat doar pe limba și cultura chineză și organizat de Zhejiang University of Science and Technology, iar celălalt – axat pe sport, sănătate și arte marțiale, organizat de Beijing Sport University. Denisa Marc

O altă oportunitate foarte interesantă o reprezintă diferitele conferințe internaționale.

Acestea sunt organizate în colaborare cu Facultatea de Limbi și Literaturi Străine din București sau la care studenții facultății sunt invitați să participe. Eu am avut șansa de a participa, de exemplu, la o conferința organizată de Korea University din Seoul. Aici am prezentat o lucrare științifică realizată pe baza unui roman din literatura coreeană. Participarea a fost online, din păcate, din cauza pandemiei, însă în mod normal se merge fizic în Coreea. A fost o experiență minunată, din care am învățat multe. Am avut ocazia de a vedea și alte puncte de vedere și perspective științifice.

Cu siguranță se va mai organiza și în anii următori. Chiar recomand participarea la o asemenea conferință. Din Coreea vin adesea multe oportunități de studiu și de burse, așa că studenții de la coreeană sunt norocoși. Conferințe de acest fel au fost organizate și pe partea de limbă și cultură japoneză. Pe partea de limbă chineză, cel puțin în acești doi ani, nu au fost. Însă în viitor cu siguranță se vor organiza.

Totodată, un program care oferă oportunități de studiu foarte interesante este Civis.

Ei oferă, de exemplu, burse de studiu (pe termen lung sau scurt) în diferite orașe din Europa. Nu sunt centrate neapărat pe studiile est-asiatice. Însă, sunt oportunități foarte bune de a călători și de a învăța mai multe despre un anumit subiect sau un anumit domeniu (de exemplu: studiile de gen). Ei oferă atât burse online, cât și fizice.

Civis oferă și Language Cafes și un program Tandem, unde ți se oferă oportunitatea de a cunoaște alte studenți (sau chiar vorbitori nativi) ai limbii pe care o studiezi, aici regăsindu-se și limba chineză, japoneză și coreeană. În cadrul Language Cafe sunt organizate întâlniri de grup, iar în cazul Tandem primești un partener cu care poți realiza un schimb de experiență și lingvistic (online). Denisa Marc

Acum că situația pandemică s-a mai liniștit puțin, sunt sigură că vor fi din ce în ce mai multe oportunități de burse de studiu, internship și alte tipuri de cursuri.

În timpul studiilor de licență, te-ai specializat pe limba și cultura chineză. În cadrul studiilor de masterat ai continuat doar cu această limbă sau a trebuit să înveți limbile și culturile celorlalte două țări, Coreea și Japonia?

În ceea ce privește studiul limbii, la admitere am avut de ales între limba chineză, coreeană și japoneză. Această alegere reprezenta, practic, limba pe care urma să continui să o studiez timp de doi ani. Cât despre cultură și literatură, acest masterat permite un studiu destul de complex al celor trei țări. Acest aspect pe mine m-a bucurat foarte mult pentru că mi se pare foarte util să cunoști detalii și despre Coreea și Japonia (cum era cazul meu, eu fiind familiară cu China). La urma urmei, cele trei spații sunt interconectate și s-au influențat în mare măsură unul pe celălalt de-a lungul istoriei.

Sincer, am simțit că faptul că am avut ocazia de a studia mai multe despre Coreea și Japonia m-a ajutat să înțeleg mai în profunzime și China și tot ce ține de limba, cultura și literatura chineză. Denisa Marc

Deci, ca să rezum, ca limbă obligatorie este una singură, pe care o alege fiecare la admitere. Însă, cultura și literatura privește toate cele trei spații est-asiatice. Există și posibilitatea de a alege să studiezi celelalte două limbi, însă ca discipline opționale.

Formatul cursurilor și semnariilor (fizic/online)

Primul semestru din primul an s-a desfășurat online din cauza condițiilor impuse de pandemie. În cel de al doilea semestru cursurile și seminariile au fost în format hibrid. Decizia sistemului hibrid a fost destul de bruscă la acel moment și, de aceea, mulți colegi nu au putut să vină fizic la facultate. Însă, profesorii au înțeles situația. Deși veneau la facultate și își țineau orele/seminariile fizic, ofereau în același timp și posibilitatea de participare online pentru cei care nu s-au putut muta într-un timp atât de scurt în București. Nimeni nu era exclus.

Apoi, primul semestru din anul II s-a desfășurat fizic în mare parte, cu excepția câtorva cursuri care s-au desfășurat exclusiv online din cauza unor probleme de ordin obiectiv care au ținut de facultate. În semestrul doi cursurile ar trebui să fie fizic 100%, însă nu știm niciodată ce ne rezervă viitorul. Denisa Marc

 

 

Dificultatea programului de masterat

Cred că o dificultate a acestui program este cantitatea de muncă (mă refer aici la teme, eseuri, proiecte etc.) pe care studenții o au de făcut. Chiar dacă uneori este dificil și se pot aduna multe deadline-uri în același timp, țin să subliniez faptul că tot efortul merită din plin! Nu am simțit niciodată că am irosit timpul lucrând la un proiect sau făcând temele săptămânale. Din contră, la finalul fiecărui semestru am simțit că am reușit să acumulez o cantitate mare de informații. Vedeam cum reușeam să-mi rafinez abilitățile în ceea ce privește traducerea, scrierea unui eseu sau a unei lucrări cu caracter științific.

Mai mult decât atât, consider că munca constantă te poate ajuta să te dezvolți continuu, ceea ce eu consider că este un aspect foarte important. Și, la urma urmei, dacă masteratul nu ar fi o provocare, nu ar fi interesant, nu-i așa? Așadar, chiar dacă uneori toate temele sau task-urile pot părea copleșitoare, toată munca va merita în final!

Experiență personală

Pot spune că a fost o experiență inedită. Am avut onoarea de a cunoaște și de a studia sunt îndrumarea unor profesori foarte bine pregătiți în domeniul lor, care mi-au oferit ajutor și sfaturi ori de câte ori a fost nevoie. Am avut și norocul de a avea colegi minunați și muncitori de la care am avut ce învăța și cu care am reușit să leg prietenii care cu siguranță vor fi de lungă durată.

În același timp, pentru că am prins atât cursuri online, cât și fizic, am putut să îmi dau seama foarte clar care sunt avantajele fiecărui tip de cursuri și am învățat cum să le utilizez în avantajul meu. Am descoperit foarte multe lucruri noi și am învățat multe lucruri interesante și deosebite despre culturile Japoniei, Chinei și Coreei. Am simțit că am reușit, ca în acești doi ani, să acumulez multe cunoștințe noi și să mă dezvolt atât în plan personal, cât și intelectual și profesional. Denisa Marc

Pentru mine a fost o experiență foarte plăcută acest masterat. L-aș recomanda celor care își doresc să studieze în continuare în domeniul studiilor est-asiatice. Cu siguranță nu este ușor, însă, cum am menționat și la întrebarea anterioară, merită din plin.

Oportunități de carieră după absolvire

Cred că oportunitățile de carieră după terminarea acestui masterat sunt foarte diverse. De exemplu, se poate lucra în domeniul învățământului, unde eu cred că este mare nevoie de profesori de limba chineză, japoneză și coreeană. Cei pasionați de traducere pot merge pe drumul de traducător, interpret sau chiar revizor lingvist. Cele trei limbi sunt foarte căutate în aceste domenii.

De asemenea, companiile mari precum Huawei sau Emag sunt aproape mereu în căutare de vorbitori de limbă chineză, de exemplu. Ar fi un loc perfect pentru cei interesați să lucreze în cadrul unei companii (același lucru se aplică în cazul limbii coreene și japoneze, care sunt adesea căutate în marile companii). Există, totodată, drumul relațiilor diplomatice și internaționale în cadrul ambasadelor pentru cei care sunt pasionați de acest domeniu. Denisa Marc

 

 

Importanța cunoașterii limbii chineze pe piața muncii din România

Cred că cunoașterea limbii este destul de importantă pe piața muncii din România, întrucât în prezent există o colaborare destul de strânsă între China și România. Pentru ca acestea să se poată dezvolta armonios în continuare este nevoie de vorbitori de limba chineză. Cu toții știm faptul că China este o mare putere economică la nivel global. Colaborările României cu aceasta pot ajuta și la dezvoltarea României, într-o anumită măsură, în multe domenii, cum ar fi cel economic, medical sau chiar și academic. Denisa Marc

Cunoașterea limbii chineze ar putea reprezenta o plus-valoare pe piața muncii din România pentru că cei care cunosc aceste limbi sunt familiari și cu cultura chineză. Ei pot să culeagă acele părți culturale care sunt bune. Noi ca popor putem învăța noi și le pute, răspândi mai departe. La urma urmei, o cultură diferită înseamnă un nou orizont de posibilități și o nouă perspectivă asupra lumii. Aceste elemente ne permit să ne dezvoltăm ca oameni și să înțelegem în profunzime lumea care ne înconjoară.


– Denisa Marc,  asterandă în al programului de Studii Est-Asiatice


Ți-a plăcut acest articol și îți dorești să citești și alte articole de-ale tinerilor? Te invităm să arunci un ochi la articolele din categoria Studenția în România.

Vrei să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook și Instagram.

Hello! Mă numesc Antonia Vlad (sau 宁小琪, numele meu chinezesc) și sunt studentă la Facultatea de Litere și Arte din cadrul ULB Sibiu. Îmi place să ascult muzică, să citesc, să pictez și să scriu. I'm an ornithophile și iubesc sushi-ul.