Ina Biebel, fondator Tombabe: „am creat un produs care să îmi placă, în primul rând, mie”

Ina Biebel

Văd tot mai multe persoane care poartă tricouri interesante, șmechere chiar, cu mesaje de genul „Cafeaua se bea cu mine și nu cu zahăr”, „Toată o zână” sau „Banii (n-)aduc fericirea”. Sunt lucruri la care toată lumea se gândește, dar nu toate ajung să fie spuse. Ina Biebel, fondatorul Tombabe, spune că dintr-o glumă, tricourile au ajuns să fie cumpărate de zeci de persoane. Restul poveștii, în interviul de mai jos.

Povestește-mi despre tine: cine este Ina, cu ce se ocupă, ce îi place să facă în timpul liber.

Ina se identifică de aproximativ 4 ani încoace cu Tombabe. Ea este „modelul” din pozele tricourilor, creierul din spatele mesajelor, omul de la butoane în tot ceea ce înseamnă comunicare. Pe lângă job, căruia nu îmi place să îi spun job, pentru că e mai mult decât atât pentru mine, sunt și mama lui Levi, moderatorul clubului de carte BookHub. Sunt colecționar de tatuaje și sneakers, băutoare avidă de cafea și o treime din cel mai recent butic din Timișoara, pe numele lui Popup Shop – deschis anul trecut alături de Ioana de la Paul & Jo și Livia de la Gruni.

Cum a luat naștere Holla Tombabe?

Tombabe a început ca o glumă și a continuat ca un pariu. După ce am imprimat 3 tricouri cu mesaje pe care credeam că le voi purta doar eu, social media m-a ajutat să ajung la grupul de prieteni și apoi la prietenii prietenilor lor. Cererea a fost atât de mare încât am înțeles că e vorba de un business în toată regula.

Asta se întâmpla cu fix o lună înainte de pandemie. Cred că perioada aceea lungă de incertitudine și de lockdown a fost propice pentru un business care propunea oamenilor izolați în casele lor un motiv de a face poze și de a deschide discuții de la mesaje simple precum „pot, dar nu vreau”, „te îmbraci și cobori sau te dezbraci și urc eu” ori „toată o dramă”. Ina Biebel

 

Ina Biebel

 

Când concepi tricouri noi, de unde te inspiri?

De peste tot. Din cărți, din muzică, din filme, din discuții cu prietenii, din concursuri pe care le organizăm online în care dăm șansa publicului să își propună propriul mesaj. Dar mai ales din sursa asta inepuizabilă care e poporul român. Am o listă secretă foarte lungă de mesaje care nu au ajuns (încă) pe tricouri, deci inspirație este.

În cât timp concepeți o nouă piesă vestimentară?

Uneori de la idee la produsul final se poate ajunge chiar și într-o săptămână. Dar de obicei durează cam 3-4 săptămâni. Pentru că în cele mai multe cazuri trecem ideea prin filtrul publicului. Apoi ajunge la design și abia apoi în fabrică în producție.

Ai putea să îmi spui câteva cuvinte despre următoarele tricouri/colaborări?

Chiar de curând am lansat colaborarea cu OMG Publishing la care visam de ceva vreme și nici nu știam că visăm la ea. Am lansat și un tricou pentru conferința de la Timișoara cu unul dintre cei mai mari jucători de șah din lume. Apoi începe sezonul festivalurilor, deci așteptați-vă să fim peste tot. O să fie o vară lungă și un an și mai lung. Ina Biebel

Care au fost primii pași pe care i-ai făcut pentru a pune bazele afacerii?

În primul rând am crezut în ceea ce am făcut. Am creat un produs care să îmi placă mie, de care aveam eu nevoie, am crezut în el, i-am făcut reclamă prietenilor, am insistat și am muncit până când am ajuns la oamenii care aveau aceleași nevoi și dorințe ca și mine. Și am realizat că nu eram singură, ba din contră, eram mulți cei care ne doream un produs care să vorbească inteligent, pe limba noastră.

 

Ina Biebel

 

După cât timp ați reușit să vă faceți cunoscuți pe piața română de haine?

Aș vrea să spun că după un an am ajuns la destul de multă lume încât să susținem businessul. Însă adevărul e că după primele luni știam deja că cu cât muncim mai mult, cu atât vom ajunge la și mai multă lume. Și acum după 4 ani, tot asta cred, că încă mai avem de cucerit teritorii și că încă sunt persoane care nu știu de Tombabe și dacă ar știi, cu siguranță ne-ar îndrăgi. Ina Biebel

Tu ești o persoană căreia îi plac cărțile. Au proiectele în care te implici legătură cu pasiunea ta pentru cărți?

Cum spuneam, numai ce am lansat o colaborare cu o editură. Mai urmează încă una, cel mai probabil. Și îmi doresc să duc cât mai departe hashtag-ul #maipunesitumanapeocarte care e foarte personal pentru mine. Și care e și motto-ul clubului de carte pe care l-am înființat acum mai bine de un an – BookHub și care crește de la o ediție la alta. Deci, tot despre cărți. Ina Biebel

Care sunt cărțile care crezi că ar trebui citite de toți cei care au între 20 și 30 de ani?

Asta e o întrebare foarte grea. Pentru că nu pot să o judec cu mintea pe care o aveam la 20-30 de ani. Sunt cărți pe care le-am citit la 20 de ani și le-am recitit acum, realizând fie că atunci nu am înțeles nimic, fie că acum nu mă mai regăsesc în ele. Însă, pentru orice vârstă, una din cărțile mele de căpătâi rămâne Fight Club.

 

Ina Biebel

 

Înainte de a fi antreprenor, ai lucrat în domeniul jurnalismului. Care sunt circumstanțele care te-au împins să îți schimbi domeniul de activitate?

Am terminat Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, însă am realizat destul de repede că eram mai înclinată spre comunicare, decât spre jurnalism. Așa că am căutat joburi în care să pot să comunic și să povestesc cu scop, deși și jurnalismul e fix asta. Dar aveam eu o abordare mai visătoare, cred… Ina Biebel
Așa că m-au ales marketingul și comunicarea. Cred că am fost de fapt o victimă sigură 🙂

Care sunt țelurile pe care le ai pe termen lung?

Aș vrea să trec granițele. Și nu doar cu #vorbeșteromânește, pentru că asta am făcut deja. Tricourile au ajuns în Tokyo, New York, Amsterdam, Berlin, Toronto etc. Îmi doresc ca Tombabe să vorbească și în alte limbi și să pună „futu-i” pe tricouri și pe spaniolă, germană, franceză, italiană, maghiară etc. Ina Biebel

Ce sfaturi ai da celor care vor să deschidă afaceri locale?

Să creadă în ceea ce fac și să reziste. Nimic nu crește într-o zi, o lună, un an. Totul e un proces continuu, muncă non-stop, să nu se apuce de antreprenoriat dacă țin la timpul lor liber, dar să știe că satisfacția e infinită dacă totuși aleg să o facă.

 

Ina Biebel

 


Ți-a plăcut acest articol și îți dorești să citești și alte articole care au în prim plan bussines-uri? Te invităm să arunci un ochi la articolele din categoria Întreprinderi mici și oameni mari.

Vrei să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook și Instagram.

Sunt Alexandra și am 22 de ani. Duc o viață aproape plictisitoare - sunt editor de auxiliare, editor fondator al Jurnalului Milenial, masterand în Politici Publice Europene și full time unicorn. De ce unicorn? Mulți mi-au spus că sunt super extrovertită, când de fapt sunt doar un om care nu vrea să fie în centrul atenției. I am a caffeine dependent life form and book lover.