Mihaela Lemnaru: cum să fii un Social Media Manager bun

social media manager

Scopul principal al unui Social Media Manager (SMM) este să comunice în numele unui brand/ business pe rețelele sociale și să îndeplinească niște obiective: de awareness, vânzare, educare, poziționare, etc. 

Ce face un social media manager?

SMM este cel care cunoaște foarte bine brand-ul pentru care comunică, publicul lui țintă, precum și tactici adaptate pentru a atrage atenția prin conținut. 

Începem cu strategiile de comunicare în Social Media. Acestea includ canale, mesaje pentru publicul țintă, obiective, KPIs, campanii. Pe baza unei strategii alegem și creăm calendarul de postări pe diferite teme pentru următoarele 3 până la 6 luni.

SMM se ocupă de partea de scriere texte (câteodată și grafică) pentru Social Media, de reclame, de community management, de campanii/idei creative de implementat. Totodată, și cu noile modalități de a atrage atenția potențialilor clienți. Lucrează aproape cu clientul, gândește cu 5 pași înainte și revede statistici să vadă ce a funcționat și ce nu. 

Adaptează din mers comunicarea, cunoaște trendurile, este flexibil și mai mereu este online.

Eu ca freelancer SMM creez strategia de comunicare, o implementez și fac consultanță pentru small businesses. 

De multe ori clienții vor o comunicare constantă în Social Media. Mulți nu au timp să posteze sau nu au pe cineva care o face rapid și într-un mod profesionist. 

Eu pot veni ca o soluție pentru ca ei să aibă mai mult timp să se ocupe de administrarea business-ului. Astfel, nu trebuie să stea în Social Media încercând să posteze ceva. În plus, ofer consistență, un calendar de postări bine definit cu 3 până la 10 postări pe săptămână, cu idei, suport și strategie.

Pe de altă parte, își doresc o comunicare liniară și corectă. Așteaptă creșteri în awareness, numărul de follow-eri, clienți/ mesaje, vânzări etc. 

 

 

social media manager

 

Chiar dacă Social Media e doar o piesă din acest mare puzzle al marketingului, este una destul de importantă. 

Și, nu în ultimul rând, așteaptă calitate. Fiind un specialist în acest domeniu, vor ca totul să fie acoperit într-un mod eficient. 

Sesiunea de consiliere cu mine se numește #InstaMakeover. Include o discuție pe Zoom de 1h 30 unde acoperim: obiective și KPIs, Branding: InstaBio, username, links, highlights, tonul vocii și discurs, texte postări, grafică postări și design general, idei personalizate de îmbunătățire și oportunități, precum și partea de Q&A. 

Practic, luăm împreună profilul business Instagram și îl adaptăm în funcție de ce vrea să transmită brandul și de publicul țintă. Vin cu template-uri de grafică ce atrag atenția și cu idei de postări pe categorii de conținut: educație, inspirație, entertainment și vânzare. social media manager

Practic, la finalul sesiunii,  business-ul are un Instagram perfect din punct de vedere al branding-ului și creativității.

Care pot fi subiectele conținutului media al unui social media manager?

Conținutul pentru blogul personal l-am segmentat în articole cu și despre Social Media unde ofer resurse, comentez trenduri și scriu noutăți pe care le și trimit în fiecare joi prin newsletter-ul meu, „De-ale Social Media”. La aceste articole inspirația vine din viață, articolele sunt destul de tehnice cu un strop de subiectivitate. 

Articolele personale vin cu inspirație din viața de zi cu zi. Activitățile pe care le fac, oamenii pe care îi cunosc sau ceea ce văd, aud, citesc și mă inspiră. 

 

 

social media manager

 

Care este procesul prin care poți scrie articole pentru diferite branduri?

Pe partea de scris content pentru clienții din diferite nișe, inspirația îmi vine din povestea brandului, din subiectele pe care trebuie să le abordez. Mă gândesc care este obiectivul acelui text- ce vreau să simtă cititorul după ce citește textul? Ce acțiune îmi doresc să ia în considerare? 

Aici inspirația vine tot din viața reală și din necesitatea oamenilor pentru acel produs sau serviciu despre care scriu. 

Pe partea de Social Media, editez fotografiile/ video-urile în Canva Pro și Inshot. Pe partea de video mai folosesc și direct TikTok pentru editare. social media manager

Câteodată mă simt foarte inspirată din punct de vedere grafic și creez în bulk pozele pentru o lună întreagă, având în minte și textul care s-ar potrivi postării. 

În maximum 2h termin în jur de 25-30 de poze/ colaje/ templates dacă sunt în flow.

Care este experiența necesară pentru a avea o carieră în acest domeniu?

Am început în aprilie-mai 2020 odată cu carantina să postez tips&tricks pe Instagram.

Am fost motivată de faptul că mediul online a avut o creștere exponențială. Toată lumea voia să afle despre social media, își realizau website-uri, conturi de Instagram, pagini de Facebook sau shop-uri online. 

Eu deja activez în domeniu de 7 ani. Sunt mereu la curent cu ceea ce se întâmplă în online și am realizat că îmi place. Pot transmite mai departe informația într-un mod plăcut, fun și clar pentru cei care sunt începători în domeniu. 

Mai ales pentru small business owners, a fost o ocazie gratuită să învețe tips & tricks despre cum să-și managerieze prezența online într-un mod corect. 

A fost primit foarte bine. Am postat aproape zilnic, am crescut ușor ușor și am creat o comunitate interesată de Social Media. Așa că, am continuat să împart know-how și încă fac asta până în ziua de azi.

Am fost nominalizată de curând la Webstock, la categoria Best Marketing&Communication Newsletters.

Mereu îi încurajez pe cei cu care colaborez să își creeze o bază de date cu clienți pentru a-i ține aproape. 

În ultima perioadă am auzit nenumărate cazuri în care pagina de Facebook a fost închisă sau contul de Instagram furat. Atunci ce faci? Adio comunitate, adio followers și nu ai nimic rămas, trebuie să începi de la 0. 

Newsletter-ul este o idee bună de a oferi ceva extra comunității tale, de a duce relația cu comunitatea la un nivel puțin mai personal, prin adresare directă. social media manager

Și pentru că oricum realizam postările educaționale pe Instagram, am mers pe aceeași idee și pe newsletter. Aduc noutăți, resurse și informații specializate în fiecare joi.

 

social media manager

 

Pe partea de newsletter, blog și Instagram voi continua să aduc valoare și resurse comunității mele. Pe viitor voi avea și recomandări de cărți în colaborare cu Editura Nemira. Plănuiesc să creez o serie de ebook-uri pe diferite teme, cu tips&tricks pentru a le include în shop-ul online. 

Care sunt principalele aspecte la care trebuie un social media manager să fie atent (sfaturi, tips&tricks)?

Sfatul principal pe care l-aș da oamenilor este să comunice având mereu în gând publicul țintă. Atunci când îți creezi un brand, te gândești în primul rând cui se adresează, care este nișa ta? 

Apoi te gândești unde găsești acei oameni- poate pe Instagram, pe TikTok sau chiar pe LinkedIn dacă este un business ce se adresează altor business-uri. 

După acești 2 pași, urmează să ne construim calendarul de conținut după mesajele cheie și tipurile de conținut – ne dorim să educăm oamenii? Să le creăm o nevoie, apoi să ne poziționăm ca fiind soluția? Dorim să creștem awareness-ul unui produs nou pe piață? Sau doar să vorbim despre un anumit subiect și să atragem pasionați de cărți sau de călătorii, spre exemplu.

De aici pornește partea de implementare – texte, poze, video- încercat și testat toate tipurile de conținut pentru a vedea ce rezonează cu publicul tău țintă.

And the magic happens. După 2-3 luni vezi ce a funcționat mai bine, vei cere feedback oamenilor și replica acel tip de conținut – recomandări, video how to, stories, behind the scenes, etc.

Important de știut este că totul e pe testare- fiecare are propria voce, propriul mod de a transmite informația și vei rezona cu oamenii ce reacționează asemănător. 

Nu vei mulțumi pe toată lumea, nu va fi totul perfect, dar vei fi din ce în ce mai bun! 

Doar ține minte că dincolo de ecran sunt tot oameni.


Ți-a plăcut acest articol și îți dorești să citești și alte articole de-ale tinerilor? Te invităm să arunci un ochi la articolele din categoria După studenție.

Vrei să fii la curent cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook și Instagram.

A pus bazele proiectului în 2020, la începutul pandemiei, înainte să își dea bacul. Acum, este anul 3 la jurnalism în Oradea și membru asociat în cadrul Uniunii Ziariștilor Profesioniști. Iubește cafeaua, cărțile și ploile zilelor de vară.