
Valentina Matei este profesoară la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea. Proiectul ORADEAstrofizică s-a derulat în perioada februarie-iunie 2022. Numele proiectului, spunea Valentina Matei, are o semnificație aparte deoarece acum 500 de ani trecea meridianul zero prin Cetate.
Faceți și mai multă cunoștință cu proiectul și cu ce presupune acestea citind rândurile de mai jos.

Ce înseamnă spațiul cosmic pentru tine?
Spațiul cosmic e o resursă deosebită pentru mine. Utilizarea spațiului cosmic pentru predarea unor noțiuni din fizică și astrofizică motivează elevii și îmi oferă posibilitatea de a utiliza tehnologie avansată la clasă.

Povestește-mi despre începuturile proiectului Oradeastrofizică: începuturi, cum se desfășura înainte de câștigarea fondului, materiale de care ați avut nevoie.
În noiembrie 2021 am propus două proiecte educative care au fost avizate de Inspectoratul Școlar Bihor, ,,Explorăm formațiuni galactice utilizând telescoape robotizate” și ,,Fizica formării stelelor”. Fiecare proiect cuprindea descrierea, conținutul, grupul țintă, calendarul activităților, planificarea calendaristică a activităților. În Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea propun și organizez în fiecare an proiecte în domeniul științific care se desfășoară în laboratorul de fizică al școlii. Activitățile propuse au fost teoretice, practice și observații astronomice utilizând telescoapele școlii și telescoapele din Hawaii și Australia (online). Aveam nevoie de accesorii pentru telescopul robotizat al școlii.
Care a fost reacția copiilor și cum a influențat acest proiect orele de Fizică?
Reacția copiilor a fost extraordinară. Copiii își doresc să învețe astronomie, sunt deschiși la nou și chiar sunt copii care au noțiuni de bază pentru că citesc cărți sau enciclopedii pe aceasta temă. Copiii sunt foarte curioși, sunt fascinați de Lună, de planete, de fenomenele care au loc în Univers.
Orele de fizică sunt mult mai atractive atunci când utilizăm material didactic. În cadrul unității de învățare,, Fenomene optice, telescopul este esențial. Începând cu prezentarea surselor de lumină, a corpurilor luminate, a lentilelor, a oglinzilor, până la demonstrații privind fenomenele de reflexie și refracție a luminii toate pot fi exemplificate utilizând un telescop. Imaginile Soarelui, a Lunii, a planetelor privite prin telescop sunt diferite față de imaginile pe care le putem vedea într-o carte. Privind prin telescop trăiești o emoție mai puternică, iar învățarea devine captivantă.

Când ai considerat că proiectul poate concura pentru fondul Științescu?
Tehnologia evoluează rapid, descoperirile din domeniul astrofizicii sunt uluitoare. Asistăm la o explozie a informației, iar statele civilizate investesc mult în știință și cercetarea spațiului cosmic. Cercetările cele mai avansate se fac azi utilizând telescoape spațiale. Cine nu a auzit de telescopul spațial Hubble? Dar de telescopul spațial James Web? Telescoapele la care avem acces on-line în Hawaii și Australia se apropie foarte mult de dimensiunile telescopului spațial Hubble, având diametrul obiectivelor de 2 metri. Utilizarea lor în activitățile noastre e un mare avantaj. Am considerat că acestea sunt punctele forte al proiectului cu care aș putea câștiga o finanțare la Științescu pentru proiectul pe care l-am numit ORADEAstrofizică.

Care au fost criteriile pe care trebuia să le îndepliniți pentru a vă înscrie?
Orice persoană pasionată de știința poate propune un proiect la Științescu, pentru a câștiga o finanțare, fie ca face parte dintr-un ONG, fie ca e profesor la o școala publică, sau chiar persoană fizică. Noi am avut avantajul de a organiza înainte două proiecte, iar experiența acumulată în fiecare an prin proiectele organizate în școală ne-a oferit un avantaj suplimentar. ORADEAstrofizică

Cum a schimbat fondul Științescu proiectul Oradeastrofizică?
Fondul Științescu ne-a oferit posibilitatea de a obține o finanțare pentru activitățile educative, am extins grupul țintă, incluzând elevi de la ciclul primar.
Am achiziționat accesoriile necesare telescopului cu finanțarea primită.

Ce presupune o lecție pentru participanți?
Activitățile organizate sunt teoretice, practice și observații astronomice utilizând telescoapele din Hawaii și Australia, dar și telescopul școlii, atunci când cerul e senin. Dacă condițiile meteo nu erau favorabile, utilizăm un program de planetariu.

Cum decizi care lecție urmează și cum o organizați?
Vârsta grupului țintă este importantă, dar și interesele copiilor. Dacă sunt copii din învățământul primar, noțiunile referitoare la planete, stele, constelații, Luna, Soare, sunt cele care pot fi înțelese la această categorie de vârstă.
Elevii de gimnaziu au câteva noțiuni învățate la fizică și înțeleg noțiuni referitoare la Sistemul Solar, interacțiuni, Galaxii, etape în evoluția stelelor, roiuri de stele și roiuri de galaxii.
Laboratorul de fizică al școlii e spațiul potrivit în care se pot desfășura activități, dar și spațiile din jurul școlii pentru observațiile astronomice.

Din postura de inițiator de proiect, cui ai recomanda să concureze pentru acest fond?
Orice persoană pasionată de știință poate fi un mentor apreciat de copii. Copiii sunt încântați de partea practică, aplicativă a științei, de observații sau experimente pe care să le realizeze chiar ei.

Care sunt satisfacțiile, dar și dezamăgirile cu care te-ai confruntat de-a lungul timpului?
Satisfacțiile sunt pe măsura implicării. Copiii sunt entuziasmați să învețe despre Univers, îmi transmit și mie bucuria lor.

Ce te motivează să continui să desfășori acest proiect?
Dorința copiilor de a învăța cât mai multe despre Univers, în ciuda faptului că Astronomia nu face parte din programa școlară obligatorie. Găsesc motivație și inspirație în tot ceea ce este frumos în jurul meu, în profesionalismul colaboratorilor din SUA și UK.

Ți-a plăcut acest interviu și îți dorești să citești și altele? Te invităm să arunci o privire la secțiunea noastră de interviuri.
Vrei să fii la zi cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.