Un profesor cu un stil aparte de predare: Mirela Tanc

Mirela Tanc

Mirela Tanc este profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea. A obținut numeroase distincții și premii pentru identificarea unor soluții practice la lipsa de motivație a elevilor, aplicabile și la alte materii, nu doar la limba română. Este un profesor recunoscut la nivel mondial, fiind nominalizată la Global Teacher Prize (premiul Nobel în educație). A reușit să creeze legături cu nume de prestigiu din educația globală:  Andreas Schleicher, coordonatorul programului OECD pentru evaluarea internațională a elevilor (PISA) sau Fernando M. Reimers de la Universitatea Harvard.

În rândurile de mai jos, veți găsi frânturi din povestea Mirelei și al succesului ei.

Cum ai descrie viața unui profesor în ziua de astăzi?

mirela tanc

Cam așa uneori, deseori, frumoasă de cele mai multe ori (vezi fotografia). Cred că nebunească e, în general, viața azi. Pandemie, schimbări, adaptări din mers, doar dacă ești o persoană ușor adaptabilă poți face față cu brio. Dar unde mai găsești o meserie în care ești și psiholog, coach, prieten, mentor, asistentă medicală? Unde mai găsești o meserie care contribuie la existența tuturor celorlalte meserii?

A influențat stilul tău de predare faptul că ai studiat atât în România, cât și la Harvard?

A influențat cu siguranță tot ce am învățat pe parcursul devenirii mele. O componentă foarte importantă, pe care le-o recomand tinerilor de azi este ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII. Toată viața trebuie să te actualizezi, să te reinventezi, să încerci să devii mai bun decât ai fost ieri. Doar așa îți vei atinge potențialul maxim. Mirela Tanc

Când ai început să predai folosindu-te de tehnologie și care a fost feedbackul pe care l-ai primit de la elevii tăi?

Am descoperit tehnologia relativ singură. Am „furat” meserie de la cei tineri, mai ales de la fiica mea și de la elevii mei. Am descoperit tehnologia prin intermediul programului MICROSOFT EDUCATION, prin 2012. Atunci erau destul de puține informații pentru profesori (sau nu știam eu unde să caut), așa că nu am luat-o foarte în serios. Abia prin 2016-2017, la îndemnul prietenei mele, profesoara din India, Rashmi Kathuria, am redescoperit universul MICROSOFT. Ea m-a învățat ce și cum să caut. Am descoperit o lume nouă, care mi-a plăcut foarte mult. De altfel, în cadrul schimbului cultural cu școala din India, Kulacki Hansraj Model School din Delhi, am descoperit multe aplicații; am fost cu adevărat uimită să descopăr că temele se puteau da online și verifica de la distanță. Azi e ceva firesc, dar în 2016 era ceva uimitor.

 

mirela tanc

 

M-am ambiționat să învăț cât mai multe, iar din 2017 am devenit Microsoft Expert și Trainer Microsoft.

Tot atunci am adus școlii mele titlul de Școală Microsoft, un titlu pe care îl avea pe vremea aceea, doar Colegiul Gojdu în Bihor. Am început să le împărtășesc colegilor mei cele învățate. Unii erau interesați, alții nu, iar din 2018 am susținut cursuri de formare în mod oficial, în cadrul programului  NEXT CLASS. Am creat tutoriale pe Youtube, am scris articole pe blog,  am susținut nenumărate ore de formare, prima oară alături de colegii mei, apoi cu alți profesori din județ, apoi cu o grupă din București, cu o alta din Brașov, cu alta din toată țara și așa mai departe.

În 2019 am aplicat cu proiectul ACCED – Copilul de azi, creatorul de mâine la concursul național organizat de Ministerul Educației și m-am numărat printre câștigători.

Toate acestea m-au ajutat atunci când a venit pandemia, pentru că nu am început de la zero. Pe întreaga perioadă a pandemiei am suținut ateliere, cursuri de formare, sesiuni în cadrul conferințelor SUPERTEACH, Merito, ale Universității din Oradea, ale școlii mele, etc prin care i-am învățat pe educatori să folosească tehnologia în procesul educațional. Munca mea a devenit și mai vizibilă în mass-media, care mi-a dedicat zeci de pagini, am obținut numeroase premii, dintre care amintesc câteva:

  • Cavaler al Ordinului Meritul pentru Învățământ – Președinția României 2021;
  • Top 50 GLOBAL TEACHER PRIZE 2021;
  • Digital Teacher Award  2021;
  • Global Edu Leader Award 2021;
  • World Book of Records STAR 2020;
  • Winner Global Teacher Award 2020;
  • Câștigător al selecției naționale de bune practici în învățământul gimnazial, „Creatori de Educație” al MEN 2019;

Mă bucur de o atenție pe care nu mi-am dorit-o neapărat, vă dau un singur exemplu: despre participarea mea la summitul din Lisabona și soluțiile mele educaționale au apărut zeci de articole în mass-media, de la Agerpres, Edupedu, Revista Capital, la Radio Digi FM, la Prima TV, la Euronews TV. Am fost solicitată pentru mai multe podcasturi, inclusiv în Portugalia și Italia. Mă simt onorată, dar și copleșită. Noroc cu vacanța… Mirela Tanc

Ai întâmpinat greutăți în ceea ce privește implementarea acestui stil de predare?

Evident că am întâmpinat dificultăți și încă mai întâmpin. Societatea românească este încă greu ancorată în tradițional, de la felul de a trăi la educație. Sunt voci care consideră că asta nu e predare, că e joacă, că predarea se face clasic, doar cu tabla, creta și caietul. Mi s-a reproșat că fac prea multe proiecte, apoi am fost sfătuiți să facem orele mai atractive pentru elevi, adică exact ce făceam prin proiectele mele.

Eu cred că acest fel de a preda este depășit, că trebuie să-i ascultăm pe elevi, să integrăm pasiunile lor în predare, să le dăm o voce, mai ales în această perioadă grea.

La fel ca oamenii, și elevii noștri sunt diferiți: unii mai sensibili, alții mai împrăștiați, alții mai organizați. Noi trebuie să le formăm deprinderi tuturor; toți trebuie să fie pregătiți pentru un viitor ușor imprevizibil, unii dintre ei vor practica meserii care azi nu există; așadar, trebuie să îi învățăm să gândească critic, să fie pregătiți pentru orice.

Am trecut peste dificultăți uneori mai ușor, alteori mai greu.

Dificultățile cu care mă confrunt mă ambiționează să găsesc soluții, căi de rezolvare, așadar mă fac să progresez. Le mulțumesc celor care nu au crezut în mine, deoarece m-au motivat să fiu și mai bună, să găsesc soluții mai diversificate la problemele ivite.

Cum ai făcut legătura între limba română ca materie și emoticoane, jocuri video, inventarea diferitelor medicamente speciale?

Evident că ideile mi-au venit ca soluții la unele probleme ivite pe parcursul predării, de la lipsa motivației de a învăța, lipsa lecturii, de la diversele probleme legate de disciplina la clasă. Și, pentru că sunt o fire pozitivă, deschisă, am încercat să rezolv în această manieră problemele. Mirela Tanc

Știam deja ce îi pasionează pe elevi, ce  urmăresc la TV, ce citesc sau ce jocuri joacă din chestionarele pe care le aplic la fiecare început de an școlar, așa că am încercat să integrez aceste informații în predare: le place să construiască în jocul Minecraft?

Le-am cerut să construiască secvențe din diverse cărți pe care apoi să ni le prezinte la oră; când am învățat să caracterizăm un personaj, am pornit de la construcția personajelor în jocul Minecraft: la fel cum personajele din joc sunt inspirate din realitate, dar sunt fictive, la fel sunt și personajele din literatură; așa au înșeles mult mai ușor noțiuni abstracte pornind de la situații concrete dn viața lor.

Am creat „medicamente speciale” ca tratament la diversele probleme identificate în clasă, dar și ca exemple de texte nonliterare; tot ca texte nonliterare alcătuim pliante, afișe, fluturași la evenimente de la noi din oraș (avem destule, de ex. Oradea FestiFall sau Magic Garden Experience) pe care le promovăm în social media (atât de importantă pentru ei). Mirela Tanc

Am avut bucuria de a fi postați de cei cărora le-am compus texte nonliterare. Ideea cu emoticoanele mi-a venit pe loc, vâzându-i pe elevi cam obosiți. De multe ori, ceea ce mi-am propus să fac cu ei la oră se schimbă total când ajung la clasă. Îmi propun să facem lecție nouă, dar descopăr că nu și-au însușit-o foarte bine pe cea de ora trecută, așadar reiau explicațiile și fixarea, preferabil altfel decât prima oară.

 

 

 

Global Teacher Prize, juriu HundrED, World Book of Record Star, Microsoft Educator Spotlight sunt doar câteva dintre premiile tale și activitățile din care faci parte. Cum ai reușit să te faci remarcată prin toate colțurile lumii și să creezi legături cu atâția profesori?

Evident nu acesta a fost scopul meu. Dar aceasta este o consecință firească a faptului că împărtășesc ceea ce fac pe rețelele sociale. Cred că așa învățăm unii de la alții. Știu că sunt în România dascăli minunați, pe unii i-am cunoscut personal, pe alții din social media, pe alții nu. Mi-am făcut un manifest din a promova dascălii minunați. Cred că m-am făcut remarcată prin seriozitate, creativitate și soluțiile originale pe care le propun la problemele ivite, prin valoarea și încrederea pe care le creez în elevii mei.

Să evaluez și să stabilesc an de an cele 100 de inovații educaționale globale în cadrul HundrED este o mare onoare.

Am cunoscut foarte mulți profesori minunați la evenimentele educaționale la care am participat: în Singapore, Dubai sau Lisabona, cu care păstrez legătura și derulăm proiecte împreună. Proiectele noastre sunt apreciate. De exemplu, proiectul creat de Aggeliki Pappas #SOS4LOVE PROJECT,  ai cărei parteneri suntem, a câștigat Premiul  European Charlemagne Youth Prize din partea Parlamentului European (Premiu câștigat și de președintele României, la altă categorie). Mirela Tanc

 

 

Interacționând cu un număr atât de mare de dascăli și aflând cum funcționează alte sisteme de educație, cum crezi că arată sistemul de educație „ideal”?

Bună întrebare….un sistem centrat pe nevoile reale ale elevilor și ale dascălilor.

Care a fost impactul tuturor premiilor asupra vieții tale de profesor?

Premiile obținute sunt o mare onoare, dar și o mare responsabilitate. Știu că sunt un model, un mentor. De unele nominalizări sau premii am fost mai mult decât uimită: de exemplu, de includerea mea în top 100 femei de succes de către revista Capital.

Primesc foarte des invitații la evenimente, la televiziuni, radio, propuneri de colaborare. Uneori e copleșitor, mai ales când familia are de suferit, fiindcă nu-i dedic atâta timp cât și-ar (și mi-aș) dori. Mirela Tanc

 

 

Povestește-mi despre experiența ta de la Summitul din Lisabona care a avut loc în intervalul 6-12 octombrie.

A fost o experiență de excepție, un eveniment dedicat exclusiv ambasadorilor Global Teacher Prize din Europa. Așadar, ne-am adunat vreo 30 de profesori care am fost incluși în top 50 din anul 2015 până în 2021. Am avut onoarea de a o avea alături de noi pe Andria Zafirakou, câștigătoarea Global Teacher Prize din 2018. Ea ne-a felicitat pe fiecare pentru că am fost selectați ca finaliști la acest prestigious premiu. În același timp, ne-a amintit de rolul nostru de modele atât în țările din care venim, cât și la nivel global. Mirela Tanc

Așa cum obișnuiesc, „mi-am dus cu mine elevii” prin lucrările lor atât de apreciate: cugetări despre școală, carte sau profesori și mesaje de felicitare transmise prin intermediul emoticoanelor. Nu mai trebuie să vă spun cât succes au avut. Mai mulți profesori au ținut neparat să le mulțumească personal elevilor mei. Am avut șansa să vizităm o școală și o universitate de top, dar și Lisabona și împrejurimile.

 

 

Din postura de Cavaler în Ordinul pentru Învățământ la Palatul Cotroceni, ce părere ai despre sistemul actual de educație?

Sunt optimistă. Cred că omul sfințește locul. Și avem foarte mulți oameni excepționali în educație. Cred în noua conducere a Ministerului Educației.

Crezi că în România se poate implementa în fiecare școală acest tip de educație?

Nu știu dacă e potrivit pentru orice școală. Într-o școală în care nu există condiții minime pentru desfășurarea procesului educativ, cu elevi care sunt mai mult flămânzi decât sătui, în locuri unde nu funcționează internetul, nu prea poți face astfel de educație. Se pot încerca alte metode, adaptate la necesitățile comunității.

 

 

Pe termen lung, care sunt obiectivele pe care ți le-ai propus să le atingi?

Îmi doresc ca elevii mei să devină ce își doresc, să își descopere potențialul. Îmi doresc să ajung la cât mai mulți educatori din România prin intermediul cursului meu „NOUL NORMAL”, îmi doresc mai multă deschidere în învățământ. Îmi doresc să aduc școlii mele și alte acreditări pe lângă cea de Școală Microsoft și Școală asociată UNESCO. Îmi doresc să găsesc un echilibru între familie și școală. Mirela Tanc


Ți-a plăcut acest interviu și îți dorești să citești și altele? Te invităm să arunci o privire la secțiunea noastră de interviuri.

Vrei să fii la zi cu activitatea noastră? Te invităm să ne urmărești și pe Facebook sau Instagram.

La 21 de ani, lucrez ca reporter la o redacție din Oradea. Fost student Erasmus, practicant în pedagogie, editor fondator al Jurnalului Milenial, un overthinker înrăit, mă străduiesc întotdeauna să văd partea plină a paharului. Când simt că lumea reală mă sufocă mă refugiez în cărți și muzică. Iubesc viața pe care o am :)